شنبه ۱۳۹۸/۰۵/۱۲

قاسمی؛

سقاخانه محله شیخ آباد مرمت شد

قاسمی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین گفت: این سازمان نسبت به مرمت سقاخانه محله شیخ آباد و فضاسازی اطراف آن اقدام کرده بود که با تلاش کارکنان سازمان و همکاری شهروندان محله شیخ آباد خیابان سعدی این پروژه در کم ترین بازه زمانی ممکن به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری قزوین؛ داریوش قاسمی مدیرعامل این سازمان افزود: درهر یک از شهرها وسکونت های قدیمی مردم ما گنجینه فرهنگی با ارزشی وجود دارد که نمایانگر روند و سیر تاریخ حیات اجتماعی در آن است. قزوین هم از این امر مستثنی نبوده و فضاهای مختلف مذهبی را در خود جای داده که مردم این شهر به آن ها اعتقاد زیادی داشته و دارند. این اعتقادات را از گذشته با خود به همراه داشته و به نسل جدید منتقل کرده اند.

او ادامه می دهد که  هریک از عناوین و فضاهای آن گویای بخشی از ویژگی‌های اجتماعی- فرهنگی هر جامعه می باشد که با بررسی، شناخت دقیق و احیای آن نیز می توان به زوایا وابعاد مدرن از تاریخ اجتماعی هر شهر پی برد. به عنوان مثال سقاخانه ها یکی از این فضاهای تاریخی- مذهبی هستند که همچنان با فرهنگ و هنر و تاریخ قز وینی ها عجین شده است.

قاسمی گفت: قزوینی ها هم اعتقادات و باورهای مذهبی ویژه ای به این سقاخانه ها دارند که مجموعه مدیریت شهری برای زنده نگه داشتن هویت این شهر و احترام گذاشتن به اعتقادات و باورهای دینی شهروندان برای حفظ و احیای فضاهای تاریخی از جمله سقاخانه ها برنامه ریزی کرده و بر اساس این برنامه ریزی ها سقاخانه محله شیخ آباد مرمت شده و برای استفاده شهروندان در دسترس قرار گرفته است.

این مسئول با توجه به این که سقاخانه محله شیخ آباد یکی از قدیمی ترین سقاخانه های سطح شهر و فعال است، اعتقاد اهالی به آن و نظر به اینکه از لحاظ زیبایی بصری و استحکام سازه دچار مشکل شده بود سازمان زیباسازی شهرداری قزوین نسبت به مرمت بنا و فضای اطراف آن اقدام کرده است.

وی ادامه داد: بازسازی سقاخانه، احیای آبخوری،  نورپردازی، کاشی کاری، پاکسازی دیوارها، نقاشی دیواری بامضمون بنای سنتی و حفظ بافت تاریخی محله، مرمت و زیباسازی درب چوبی بنای مجاور سقاخانه و ... از مهم ترین اقداماتی است که در این پروژه انجام شده است.

قاسمی بیان می کند که احیای آبخوری براساس گفته های اهالی این محله حدود 40 سال پیش اداره بهداشت پر کردن آب در منبع سقاخانه را به دلیل مسائل بهداشتی ممنوع اعلام کرده است، به همین دلیل آب سقاخانه قطع شده بود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین اظهار می کند که سازمان زیبا سازی به منظور احیای سقاخانه پس از برگزاری چندین جلسه مشترک با اهالی و کسبه موفق شد تا آب شرب با روش بهداشتی از طریق لوله کشی به  این سقاخانه انتقال دهد.

او خاطر نشان می کند که این پروژه از 25 خرداد ماه سال جاری آغاز  شد و هم اکنون به پایان رسیده است از همین رو مورد توجه و استقبال شهروندان قرار گرفته و موجب رضایت ساکنان محله شیخ آباد شده است. این موضوع بیانگر توجه ویژه مجموعه مدیریت شهری به آداب و رسوم، فرهنگ و سنن و اعتقادات مذهبی شهروندان است.گفتنی است این دومین سقاخانه ای است که توسط سازمان زیباسازی شهرداری قزوین مرمت شد.

تصاویر مرتبط