پنجشنبه ۱۳۹۶/۰۵/۲۶

در زمينه آموزش شهروندي؛

تفاهم‌نامه همکاري بين کانون پرورشي فکري کودکان و نوجوانان استان و سازمان زيباسازي شهرداري قزوين منعقد مي‌شود

تفاهم‌نامه همکاري بين اداره کل کانون پرورشي فکري کودکان و نوجوانان استان قزوين و سازمان زيباسازي شهرداري قزوين در زمينه آموزش شهروندي منعقد مي‌شود.

?توسعه و ترويج آموزش شهروندي از کودکان آغاز شود

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ فرزانه نظري‌پور معاون شهرسازي و معماري شهرداري قزوين در جلسه بررسي انعقاد تفاهم‌نامه همکاري بين اداره کل کانون پرورشي فکري کودکان و نوجوانان استان قزوين و سازمان زيباسازي شهرداري قزوين در زمينه آموزش شهروندي گفت: اداره کل کانون پرورشي فکري کودکان و نوجوانان استان قزوين مي‌تواند يکي از بازوان اجرايي سازمان زيباسازي شهرداري قزوين در زمينه آموزش شهروندي به خصوص در رده سني کودکان باشد.

وي بيان کرد: انعقاد اين تفاهم‌نامه باعث خواهد شد که سازمان زيباسازي شهرداري قزوين و اداره کل کانون پرورشي فکري کودکان و نوجوانان استان قزوين از ظرفيت‌هاي يکديگر در راستاي اهداف خود استفاده کنند.

نظري‌پور گفت: آموزش شهروندي از سن کودکي تاثيربسزايي در زيباسازي شهر و زندگي شهرنشيني دارد و بايد به اين مقوله مهم توجه ويژه کرد.

اين مقام مسوول اظهار کرد: کانون پرورشي کودکان ارتباط خوبي با آموزش و پرورش دارد و اين موضوع کمک بسزايي مي‌کند تا بتوانيم موضوع آموزش شهروندي را به طور جدي از سنين پايين آغاز کنيم.

وي اظهار کرد: با انعقاد اين تفاهم‌نامه کاري کانون پرورشي فکري کودکان و نوجوانان استان قزوين بيشتر از گذشته در جامعه شناخته خواهد شد.

نظري پور گفت: هدف از انعقاد اين تفاهم‌نامه همکاري، انجام رسالت و ماموريت‌ها در راستاي توسعه و ترويج آموزش شهروندي در مقطع کودکان قبل از ورود به مدرسه است.

اين مقام مسوول گفت: شهروندان بزرگترين سرمايه اجتماعي هستند و با مشارکت شهروندان مي توان شهر زيبايي داشت.

وي گفت: با توجه به اينکه شخصيت بچه‌ها قبل از 7 سالگي شکل مي‌گيرد بايد آموزش شهروندي را از زماني کودکي آغاز کرد تا بين آن ها نهادينه شود.

هزينه کردن براي آموزش شهروندي يک سرمايه‌گذاري براي داشتن يک شهر زيباست

 

داريوش قاسمي، مدير عامل سازمان زيباسازي هزينه کردن براي آموزش شهروندي يک سرمايه‌گذاري براي داشتن يک شهر زيباست

اين مسوول بيان کرد: اين سازمان از طريق اسپانسرها تاکنون توانسته فعاليت هاي بسيارخوبي در زمينه آموزش شهروندي انجام دهد.

وي گفت: با همکاري بخش خصوصي توانستيم مجموعه بازي فکري در راستاي آموزش شهروندي  "شهر زيبا" را به تعداد 20هزار در مرحله اول توليد کنيم

قاسمي گفت: بازي "شهر زيبا" در راستاي آموزش شهروندي با ادبيات کودکانه طراحي و اکنون بين کودکان در حشنواره ها و مدارس ابتدايي  توزيع شده است و مرحله دوم اين بازي‌ها  در حال طراحي است.

قاسمي همچنين گفت: يک جلد کتاب آموزش شهروندي ويژه کودکان و نوجوانان در سازمان با زبان شعر و به صورت داستان با نام شهر قشنگ در تيراژ 5هزار نسخه چاپ شد و در جشنواره بازي و اسباب بازي در سراي سعد السطنه و مدارس در بين کودکان و نوجوانان توزيع شد.

وي بيان کرد: سازمان در جشنواره هاي شهرداري که هرساله برگزار مي‌شود حضور فعال دارد و موضوعات سازمان را به کودکان آموزش مي‌دهد.

اين مسوول ادامه داد: در اين جشنواره ها نقاشي و کاشي کاري و نحوه استفاده از کاشي شکسته به کودکان و نوجوانان آموزش داده شد و در جشنواره بازي و اسباب بازي سال 1395 عنوان رتبه اول را در بين سازمان‌هاي و معاونت هاي شهرداري در مجموعه تاريخي و فرهنگي سعدالسطنه در نظر سنجي در بين مردم و بازديدکنندکان به خود اختصاص داد.

قاسمي همچنين از تهيه و ساخت انيميشن با موضوع آموزش شهروندي در موضوعات ديوار نويسي، تابلوهاي اصناف، حفظ و نگهداري از مجسمه هاي شهري و قرار ندادن لوازم اضافه در بالکن که به صورت سي دي به تعداد 15هزار عدد تهيه و در بين نوجوانان و کودکان توزيع شد که با استقبال خوب کودکان مواجه شده  است.

وي گفت: سازمان سعي کرده است که در بحث آموزش شهروندي از همکاري بخش خصوصي و ارتباط دادن بخشي از اين موضوعات به بخش خصوصي به عنوان مثال تابلوهاي تبليغاتي که همه اصناف به نوعي با آن ارتباط دارند علاوه بر تشويق اسپانسر به رعايت قوانين و مقررات نصب تابلوها و همچنين آموزش اين موضوع به شهروندان از موقعيت به وجود آمده در چاپ و اين مجموعه انيميشن در جهت کاهش هزينه ها استفاده کرده است .

قاسمي با بيان اينکه سالانه نزديک به 200ميليون تومان براي پاک سازي شهر از ديوار نوشته ها و غيره هزينه مي شود، گفت: هزينه براي آموزش شهروندي يک سرمايه گذاري است که  تا از هدر رفت بودجه براي پاکسازي شهر جلوگيري کرد و اين هزينه در بخش‌هاي ديگر از جمله خريد مبلمان شهري نور پردازي و ساخت مجسمه و غيره هزينه کرد تا همه شهروندان از آن استفاده کنند.

?آمادگي کانون پرورشي فکري کودکان و نوجوانان براي آموزش شهروندي

مژده اروجي، مديرکل کانون پرورشي فکري کودکان و نوجوانان استان قزوين نيز گفت: اين مجموعه به طور تخصصي در زمينه آموزش شهروندي براي کودکان فعاليت ميکند.

اروجي بيان کرد: اداره کل کانون پرورشي فکري کودکان و نوجوانان استان قزوين خدمات ويژه اي به کودکان ارائه مي‌کند.

وي گفت: با انعقاد اين تفاهم‌نامه به طور حتمي اين کانون از پتانسيل‌هاي شهرداري قزوين بهره خواهد بود.

اين مسوول ابراز کرد: آموزش شهروندي موضوع مهمي است که بايد با دقت روي آن کار شود و اين مجموعه آمادگي دارد به طور تخصصي در اين زمينه به همراه شهرداري قزوين فعاليت کند.

پايان پيام