یکشنبه ۱۳۹۵/۰۶/۱۴

قاسمي، مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري قزوين:

المان کاروان جاده ابريشم در اولين روز يازدهمين اجلاس جاده ابريشم رونمايي شد

داريوش قاسمي، مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري قزوين گفت: المان کاروان جاده ابريشم در اولين روز يازدهمين اجلاس بين‌المللي شهرداران جاده ابريشم در ميدان مينودر قزوين رونمايي شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان زيباسازي شهرداري قزوين؛ قاسمي با اعلام اين خبر که آيين رونمايي از اين المان ساعت 22 روز 13 شهريور و همزمان با اولين روز برگزاري اجلاس شهرداران جاده ابريشم برگزار شد، افزود: اين مراسم با حضور مهمانان داخلي و خارجي اجلاس، دکتر کواک رييس سازمان شهروندان جهاني WCO ، همتي استاندار قزوين، نصرتي شهردار قزوين، اعضاي شوراي اسلامي شهر قزوين و شهروندان قزويني برگزار شد.

وي افزود: در ابتداي مراسم و پس از تلاوت آياتي از کلام ا... مجيد، گروه موزيک لشگر 16 زرهي ارتش جمهوري اسلامي ايران به اجراي زنده سرود ملي پرداخت و المان توسط دکتر کواک و دکتر همتي افتتاح شد و همچنين با اهداي لوح تقدير از هنرمند سازنده المان، آقاي محمدعلي جمالي تقدير و تشکر بعمل آمد.

 قاسمي در توضيح فرآيند اجرايي المان بيان کرد: اين پروژه با دعوت از هنرمندان بومي شهر قزوين در دي‌ماه سال 1394 آغاز شد و پس از دريافت ماکت و بررسي توسط اساتيد مجسمه سازي بعنوان داوران مدعو، ماکت آقاي محمدعلي جمالي براي اجرا انتخاب شد.

وي ادامه داد: همچنين محل نصب المان در محوطه ميدان مينودر قزوين در مقابل المان مينودر يا دروازه بهشت انتخاب شد که در هماهنگي با مفهوم اين المان بعنوان دروازه ورودي شهر قرار گيرد.

وي افزود: اين المان بصورت کلي نمادي از يک کاروان تجاري است که متشکل از 9 شتر حامل کالا و بار به‌همراه سه نفراز کاروانيان  شامل يک ساربان و يک همراه بصورت پياده و يک تاجر سوار بر شتر مي‌باشد.

قاسمي با اشاره به اهداف ساخت اين المان اعلام کرد: اميدواريم با انجام اين طرح خاص، علاوه بر تبيين نقش تاريخي شهر قزوين درمسيرجاده ابريشم از طريق هنرعمومي، نقشي در آفرينش ارزش‌هاي محيطي با بياني آموزنده و ماندگار داشته باشيم تا ازاين طريق بينندگان با دريافت پيام‌هاي حسي محيط و المان، تصويري از آن در ذهن خود بوجود آورده و عملکرد شهر در گذشته به يک خاطره جمعي در ميان شهروندان امروز تبديل گردد.

قاسمي افزود: براي تاکيد بر پايتختي شهر قزوين در دوره صفويه، سازمان زيباسازي با بهره گيري از هنرمندان بازيگر که ملبس به پوشش اين دوران بودند، اقدام به بازسازي شخصيت هاي دوره صفوي کرده و اين هنرمندان با حضور خود در کنار المان تداعي کننده ساربان ها، تجار و محافظان اين کاروان نمادين شدند که اين کار مورد استقبال ميهمانان و شهروندان حاضر در مراسم افتتاحيه قرار گرفت.

اين مسوول بيان کرد: سپس ميهمانان اقدام به بازديد از جزئيات المان و ثبت تصاوير کردند و از ديگر برنامه هاي اين مراسم رهاسازي بادکنکهاي سفيد به نشانه اتحاد و صلح بين کشورهاي حاضر در اين اجلاس و اجراي نورافشاني با همکاري تيپ 116 لشگر 16 زرهي قزوين بود.

 قاسمي همچنين از اجراي ويدئومپينگ به‌عنوان مهمترين بخش اين مراسم ياد کرد و افزود: ويدئو مپينگ يا پروجکشن مپينگ ترکيبي از نور و تصوير همراه با صدا و موسيقي است که به واسطه آن مي توان احجام و سطوح نامتعارف را به سطوح نمايشي ويدئويي تبديل کرد و با ارائه تصاوير و طرحهاي سه بعدي بر روي سطوح هماهنگ با موسيقي مناسب تصاوير نمايشي متفاوتي عرضه کرد.

وي با اشاره به اهميت برگزاري اين اجلاس توسط شهرداري قزوين از اقدام سازمان زيباسازي براي طراحي محتواي مرتبط با اجلاس و معرفي شهر قزوين به‎عنوان مرکز شهروندان جهاني جاده ابريشم خبر داد و افزود: اين برنامه به مدت 10 دقيقه بر سطح المان مينودر اجرا شد که مورد استقبال بي نظير ميهمانان و شهروندان قرار گرفت.

قاسمي از تکرار مجدد برنامه ويدئو مپينگ خبر داد و از شهروندان قزويني دعوت کرد تا پايان هفته راس ساعت 22 هرشب شاهد اجراي مجدد برنامه باشند.

قاسمي در پايان با تشکر از حضور شهروندان قزويني در اين مراسم، خواستار تلاش جمعي براي حفظ و نگهداري از المان قزوين در مسير جاده ابريشم شد و افزود: همراهي و همدلي شهروندان در حراست از اين اثر و ساير آثار هنري نصب شده در سطح شهر، موجب کاهش هزينه هاي نگهداري و ايجاد انگيزه براي اجراي طرح هاي مشابه خواهد شد.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط