پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۰

معرفی مشاهیر و مفاخر قزوین

سردیس سید الاسرار در بوستان مشاهیر و خیابان شهدا + بیوگرافی

سردیس سید علی اکبر ابوترابی در شهریور ماه، سال ۹۷ در اولین سمپوزیوم سردیس مفاخر، مشاهیر ‌و شهدای قزوین ساخته شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری قزوین؛ سردیس سید علی اکبر ابوترابی فرد در سال ۹۷ در بوستان مشاهیر و سال ۱۴۰۱ در خیابان شهدا نصب و در حال حاضر در معرض دید شهروندان و گردشگران قرار دارد.

 

این سردیس در سال ۹۷ توسط هنرمند مجسمه ساز علی لوایی ساخته و توسط سازمان زیباسازی شهرداری قزوین جانمایی و نصب شد.

بیوگرافی:

سید علی اکبر ابوترابی فرد متولد 1318 قزوین - درگذشته 12 خرداد 1379 نماینده تهران در مجلس چهارم و پنجم و از اعضای مؤسس جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود که به سبب تحمل اسارت در جریان جنگ ایران و عراق به سیدالاسرا مشهور بود. در سال 1393 و پس از 14 سال از درگذشت ایشان، به‌دلیل فعالیت‌های فرهنگی در زمان اسارت نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر به خانواده وی در سال اهدا شد.

 

ابوترابی‌فرد متولد 1318 در قزوین و قزوینی تبار است. پدر وی سید عباس ابوترابی‌فرد نام داشت. دوران ابتدایی را در مدارس دولتی قم سپری کرد. وی سپس وارد مدرسه دین و دانش شد. ابوترابی به دلیل علاقه وافر به ورزش مشتاق ورود به دبیرستان نیروی هوایی می‌شود، و سپس با وجود مخالفت اعضای خانواده اش، ابتدا دانشکده خلبانی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کند.

 

ابوترابی در جریان مشاهده رفتارهای غیر اسلامی از ادامه تحصیل منصرف می‌شود. وی در سال 1339 با وجود اصرارهای دایی اش مبنی بر عزیمت به آلمان و ادامه تحصیل در آن کشور عازم حوزه علمیه مشهد می‌شود. وی و برادرش سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در نجف به تحصیل حوزوی پرداختند.

 

او در جنگ ایران و عراق در کنار مهدی چمران حضور داشت و در نهایت به اسارت درآمد. وی نقش عمده‌ای در اردوگاه‌های اسرای ایرانی در عراق داشت. همچنین او نماینده ی اسرای ایرانی در اردوگاه‌های عراق بود، او از هیچ کمکی دریغ نمی کرد. در کتاب من زنده ام بخشی از خدمت‌های او بیان شده‌است.

 

وی یکی از مؤسسین جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود و در مجالس چهارم و پنجم به عنوان نماینده مردم تهران حضور داشت.

 

سید علی‌اکبر ابوترابی فرد سرانجام در دوازدهم خرداد 1379 در مسیر زیارت حرم علی بن موسی الرضا به همراه پدرش آیت اللَّه سیدعباس ابوترابی‌فرد بر اثر سانحه رانندگی در 61 سالگی درگذشت و پیکر هر دو در صحن آزادی حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

 

تصاویر مرتبط