سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۸

معرفی مشاهیر و مفاخر قزوین

سردیس علامه رفیعی در پیاده راه فرهنگی سبزه میدان و پارک مشاهیر

سردیس سید ابوالحسن رفیعی قزوینی در شهریور ماه، سال 97 در اولین سمپوزیوم سردیس مفاخر، مشاهیر ‌و شهدای قزوین ساخته شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری قزوین؛ سردیس سید ابوالحسن رفیعی قزوینی در سال 97 در پارک مشاهیر و سال 1401 در خیابان شهدا (سپه) نصب و در حال حاضر در معرض دید شهروندان و گردشگران قرار دارد.

 

این سردیس در سال 97 توسط هنرمند مجسمه ساز محمدعلی جمالی ساخته و توسط سازمان زیباسازی شهرداری قزوین جانمایی و نصب شد.

بیوگرافی:

سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، زاده 1310 قمری در قزوین درگذشته 1395 قمری در تهران معروف به علامه رفیعی، فرزند سید ابراهیم ذریه سید میرزا محمد زمان طالقانی قزوینی روحانی اهل ایران و از علمای فقه شیعه، مجتهد و فیلسوف بود و در قزوین خارج فقه و فلسفه تدریس می‌کرد. تخصص وی فلسفه صدرایی بود.

 

رفیعی در مدرسه صالحیه قزوین سطوح علمی و كتب فقهی و اصولی را نزد ملاعلی طارمی و ملاعلی اكبر تكستانی آغاز نمود. سپس در حوزه علمیه تهران در سال 1333هجری قمری به مجلس درس شیخ عبدالنبی نوری، حاج میرزا مسیح طالقانی، آیت الله سید محمد تنكابنی و آیت الله شیخ محمدرضا نوری بهره علمی برده و به ویزه فلسفه و عرفان را نزد حكیم میرزا حسن كرمانشاهی، حاج فاضل تهرانی شمیرانی، میرزا محمود رضوان قمی، حكیم محمد هیدجی زنجانی، حاج شیخ محمدرضا مسجدشاهی اصفهانی و آقای میرزا هاشم اشكوری فرا گرفت و خود به تدریس علوم دینی پرداخت. وی بعدها با تاسیس حوزه قم به این شهر رفته و به تدریس كفایة الاصول، رسائل، مكاسب شیخ انصاری، اسفار اربعه و شرح منظومه پرداخته و در کنار آن به درس شیخ عبدالكریم حائری یزدی و شیخ ابوالقاسم كبیر قمی حاضر می گردد. وی بعدها در قزوین و تهران تدریس خویش را به مدت ده ها سال ادامه داد و شاگردان بسیاری پرورش داد     .

 

سید ابوالحسن رفیعی قزوینی از مشاهیر و معاریف اساتید در نیم قرن اخیر بود، جامع المعقول والمنقول بود که در سال 1315ق در قزوین چشم به جهان گشود. فلسفه را نزد حکیم کرمانشاهی و حکیم اشکوری آموخته بود. پس از تأسیس حوزه علمیه قم در سال 1340 بوسیله مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، معظم له به قم مهاجرت کرد و ضمن استفاده از محضر آقای حائری، خود به تدریس شرح منظومه سبزواری و اسفار ملاصدرا پرداخت، فضلا از درسش استفاده می کردند. استاد بزرگ ما آیت الله خمینی مدظله شرح منظومه و قسمتی از اسفار را نزد او خوانده اند. او را بخصوص از نظر حسن تقریر و بیان می ستودند.

 

مرحوم رفیعی در زمان حیات مرحوم آقای حائری به قزوین مراجعت کرد. طالبان حکمت احیانا برای استفاده از محضرش به قزوین می رفتند. سالهای آخر، تهران را محل اقامت قرارداد و از مراجع تقلید به شمار می رفت.

 

علامه سید ابوالحسن رفیعی قزوینی پس از سال ها مجاهدت، نیمه شب سه شنبه 24 دی ماه 1353 شمسی، برابر اول محرم 1395 قمری در سن 85 سالگی در تهران به لقاءالله شتافت و در مسجد بالاسر آستان قدس فاطمی، کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد.

 

انتهای پیام/

 

تصاویر مرتبط